Hydraulické kotoučové brzdy. Jak na ně?

Další častou otázkou zákazníků je, jak se starat o kotoučové brzdy. Ačkoliv to spoustu lidí zaráží, pravdou je, že kotoučové brzdy vyžadují daleko méně péče než brzdy ráfkové. Ráfkové brzdy jsou vystaveny všem vlivům, tedy je třeba občas vyměnit lanka a bovdeny pro hladký chod. Stejně tak špalíky jsou daleko více zanášeny blátem, protože jsou blízko pláště a navíc jejich materiál je měkčí než brzdové destičky. Výsledkem je opět nižší životnost. Hydraulické kotoučové brzdy jsou naopak zatěsněný uzavřený systém, ze kterého se nesmí nic dostat ven, tím pádem ani dovnitř. Pomyslnou slabinou je, jak název napovídá, hydraulika. Pro nejlepší výkon brzd je třeba, aby v systému kolovalo předepsané medium, ať už brzdová kapalina (DOT 4 nebo 5.1) nebo minerální olej. V průběhu času a užívání se do systému dostává vlhkost a kapalina v brzdách postupně degraduje. Stejný jev se děje u motorek a aut. Obecně tedy můžu říct, že pro jistotu a bezpečnost jízdy je vhodné nechat kapalinu vyměnit a brzdy odvzdušnit.

Lehce jsem nakousl palčivý problém, a to jsou zavzdušněné brzdy. Jak je poznáte? Jednoduše, brzdová páka jde stlačit bez většího odporu až k řídítkům bez nárůstu brzdného výkonu. Stejně tak jako kompletní výměna kapaliny je tento problém vhodné svěřit servisu. Samozřejmě je možné to provést i doma, ale doporučoval bych to již zkušenějším a vybavenějším uživatelům.

Ve článku o mazání a čištění  byla zmínka o dalším možném problému, a to zamaštění brzdových desek. Pokud se mastnota dostala pouze na kotouč a nevsákla se do desek, pak ji docela jednoduše odstraníme čističem na kotoučové brzdy ve spreji. Jednoduše nastříkáme čistič ve větší míře po obvodu kotouče až odkapává na zem, tím se mastnota spláchne, a necháme vysušit. Nemusíme otírat, čistič je těkavá látka a za pár vteřin uschne sám.

DSC_2088

Napadne Vás logická otázka, pokud se opotřebovávají špalíky, stejně tak se opotřebovávají brzdové destičky. Ano, to je pravda. Ovšem na brzdové destičky se za jejich život dostane daleko méně nečistot a nejsou tedy tak intenzivně obrušovány. Navíc jejich materiál je tvrdší a odolnější než gumové brzdové špalíky. Běžnému uživateli vydrží destičky opět přibližně dva roky. Poté je můžeme vyměnit nebo jen zkontrolovat v průběhu pravidelné výměny brzdové kapaliny.

Při častějším ježdění nebo po dovolené ve větších horách je vhodné desky kontrolovat častěji. Když se podíváte shora na třmen brzdy, jasně rozeznáte vrstvu brzdového obložení a vrstvu kovu, na kterém je obložení naneseno. Pokud je vrstva obložení velmi tenká, je na čase destičky vyměnit.

Posledním možným problémem, který bych rád zmínil, je nebezpečí zavzdušnění brzdy při přepravě kola v autě. Konkrétně v situaci, kdy sundáte přední či zadní kolo. Mezi brzdovými destičkami je nyní volná mezera, díky které při zmáčknutí brzdové páky se destičky a pístky vysunou za předepsanou hranici a přestanou 100% těsnit. V tomto momentě se do systému dostanou vzduchové bublinky a je zaděláno na problém. Ke každému kolu vždy dodávám originální vložky (na fotce oranžový plastový díl zasunutý ve třmenu), které zasunete při vyjmutí kotouče mezi destičky a ty zabrání, aby pístky vyjely ven a způsobily zavzdušnění.

BIKE-24288_1

Vidíte? Není čeho se obávat. Kolo s kotoučovými brzdami Vám bude sloužit ku spokojenosti s minimálními náklady na údržbu.

Posted in Články, Údržba, servis a nastavení kola.

16 Comments

  1. Zdravim,
    Chtel jsem se zeptat, jestli mate zkusenosti s tim, ze se originalni umelohmotna vlozka (ktera se zasouva do kotoucovych brzd) ztrati 🙂
    Bohuzel jsem svoji ztratil a celkem casto predni kolo vydelavam. Nevite, zda se to da nekde koupit samostatne?

    Dekuji za radu,
    Michal Kilian

    • Dobrý den pane Kiliane,

      umělohmotná vložka se dá nahradit jakýmkoliv podobným kusem plastu nebo třeba i dřeva. Například dvě platební karty mají podobnou tloušťku jako vložka. Samozřejmě platební karta není nejlepší věc co použít jako vložku do brzdy, ale každý má určitě spoustu zákaznických karet do různých řetězců. Nebo lze také použít kus složeného papíru, kartonu.

      Další radou je navštívit libovolný servis. Většinou jich mají velkou zásobu z rozbalování nových kol a rádi Vám jednu nebo dvě dají.

  2. Dobrý den,
    známý mě přemlouvá (právě vybírám kolo) ke kotoučovkám. Někde jsem ale četl, že když se přední kolo vysazuje (celkem často popojíždím autem) a pak zpětně nasazuje tak chvíli trvá, než si brzda ,,sedne´´ (cca týden dle stylu ježdění) a tak jakoby vrže. (to jsou ty zmiňované bublinky?).
    To mě od kotoučovek docela odrazuje. Jsem zvyklý celý život na špalky.
    A z 95% jezdím Polabí a okolí, takže kopce jsou výjimkou.

    Díky za radu!!

    • Dobrý den,

      v dnešní době jsou již kotoučovky naprostým standardem a zmiňované problémy vznikají pouze špatným nasazením předního kola nebo seřízením brzdy při montáži. Paradoxně jsou kotoučovky na údržbu jednodušší než staré špalíkové brzdy. Navíc destičky vydrží nepoměrně déle než gumové špalíky, tedy odpadají starosti s výměnou a seřizováním.

      Rozhodně se kotoučovek nebojte. Dívejte se po kole s brzdami Shimano. V současné době jsou nejlepší volbou z hlediska jednoduché údržby a uživatelského komfortu.

  3. Dobrý den mám kotoučové brzdy tektro aurigo 160 a na zadním kole brzdí ale ne tak tvrdě jak kamarád co má shimano tam jsou ostřejší. já mám kolo 5 let staré a on 1 měsíc nové. jsou hydraulicé a zavzdušněné nejsou a zamaštěné taky nejsou. je lepší investovat do těch šimano nebo zkusit jiné desky?

    • Dobrý den,

      rozdíly v chodu brzd mezi jednotlivými výrobci jsou běžné. Tedy Vaše brzdy mohou být v dobrém stavu, ale oproti jiným, konstrukčně odlišným, budou slabší. Dalším důvodem může být 5 let bez bez servisu. Brzdová kapalina jímá vlhkost a brzdy měknou. Stejně tomu je to na autě, proto se doporučuje kapalinu měnit každé dva roky.

      Osobně doporučuji brzdy Shimano. Momentálně jsou to nejméně problémové a nejlépe funkční brzdy na trhu.

  4. Měl bych dotaz ohledně volného chodu páček.. Pořídil sem si nové kotoučovky Shimano, odvzdušněné. Nicméně volný chod páček na řídítkách se mi zdá příliš moc velký. Když hodně zaberu tak jdu až k ručkám.Dá se ho nějakým způsobem seřídit? A nebo nejsou dostatečně odvzdušněné.Před tím sem měl mechanické a tam s tím nebyl problém.Díky předem za radu.

    • Dobrý den,

      dá se nastavit vzdálenost páčky od řídítek a tím i bod, kdy páka začně „zabírat“ a brzdit. Je tam buď červík na imbus (levnější modely) nebo kolečko na otáčení (dražší modely). Může se samozřejmě stát, že brzdy jsou zavzdušněné.

  5. Dobrý den.
    Chci se zeptat,jestli se dají vyměnit brzdy TEKTRO,mechanické kotoučové za brzdy SHIMANO,hydraulické kotoučové.
    Děkuji

  6. Dobrý den.
    Chci se zeptat jestli mohu vyměnit brzdy Tektro mechanické kotoučové za brzdy Shimano hydraulické kotoučové.Vše pasuje?
    Děkuji.

  7. Dobrý den.
    Chtěl bych se zeptat na zkušenosti s kotoučovými brzdami z hlediska různých nežádoucích zvukových projevů. Zadní brzda po intenzivním brzdění (po uvolnění brzdové páky) dře, škrtá a trvá to i desítky sekund než se to po zchladnutí uklidní. Jedná se o brzdy Shimano SLX a chlazené kotouče. Prodejce tvrdí, že je to normální a že s tím nemůže nic dělat. Přední brzda se chová normálně (i po přehození kotoučů).
    Děkuji.

    • Dobrý den,

      je to zvláštní projev. Jak je brzda stará?

      Osobně odhaduji nějaký nepořádek v brzdovém systému. Tedy rozebrat, vylít olej, pročistit, napustit nový olej, odvzdušnit.

      Brzdy Shimano patří mezi nejméně problémové a tato procedura by měla pomoci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *