RECENZE – Tufo Calibra 25 a Calibra Plus 25

Vím, že návštěvníků „silničářů“ tu bude jako šafránu, ale nejde se nepodělit o zkušenost s novinkou českého výrobce plášťů na kolo Tufo. Poté, co se odporoučel do věčných lovišť Hutchinson Atom 23 mm, padly mi do oka nová Tufa. Ani nevím proč. Zkoušel jsem od nich plášťovku a moc mě nezaujala. Procházel jsem web, hledal recenze a těch pár co jsem našel, se vyjadřovalo pochvalně. Já to teda risknu, řekl jsem si, a hodil do košíku 25 mm verze modelů Tufo Calibra 25 a Tufo Calibra Plus 25 (o těch napíšu příště).

Netrpělivě jsem očekával zásilkovku., Ihned, jak jsem se dočkal, jsem trhal krabici na kusy a hledal nové pláště. Vytahuji Tufo Calibra 25 a zkoumám zpracování. Vypadají velmi precizně vyrobené, ta ruční práce je na nich vidět. Co ale hmotnost? Tufo udává ne úplně hrozných 220 g. Tady jsem trochu zklamán. Váha ukazuje 248 g. Co se dá dělat. Přece jen jsem je bral dozadu, na zimu, tak aspoň něco vydrží. Což bych po Atomu ocenil, ten zmizel před očima.

Tufo Calibra 25

Tufo Calibra Plus 25

Na omak mají tyto plášťě dost silné bočnice a tváří se velmi bytelně. Což se sice hodí proti defektu, ale zase to často hůř jede. No uvidíme. Naví netuším, co čekat od šířky 25 mm a tím i nižšího tlaku. Nebude to moc pomalé? Už to nevydržím a pláště obouvám.

Tufo Calibra 25

Tufo Calibra 25

Velmi mě zaujal krásně kulatý profil nasazeného pláště. Oproti klasickým 23 mm plášťům to vypadá tak nějak dospěleji. A samozřejmě pohodlněji. Drobné výstupky vedle středového pásu vypadají na solidní držák v zatáčkách. Prostě každý krok, od rozbalení po nasazení jsem nadšenější a nadšenější. Ale co jízda?

Tufo Calibra Plus 25

Tufo Calibra Plus 25

Konečně vše připraveno a jedu! První pocity jsou rozpačité. Jednak se projevuje větší šířka a nižší tlak. Není to špatné, ani dobré, prostě si musím zvyknout. Je to totiž jiné. Až po několika kilometrech se na nových papučích uvelebím a teprve začínám poznávat, o co jsem dlouho přicházel. Hloupé 2 mm na šířku, tedy 1 mm na každou stranu, a kolo jede daleko pohodlněji. A co je další super bonus, zdá se mi, že daleko lépe drží. Do značné míry je to dezénem Calibry. Ale velkou porci přidává i to, že kolo na asfaltu neodskakuje a jede jako „přilepené“. Čím dál jedu, tím lepší pocit z Tufo Calibra 25 mám.

Bál jsem se, co rychlost. Né že bych byl Pantani, ale nechtěl jsem aby pláště vyloženě brzdily. 25 mm šířka na rychlost negativní vliv nemá. Ba dokonce se mi zdá, že jsou rychlejší. Tím jak lépe přilnou, lépe jedou, lépe drží…A hlavně je oceníte na delší trase. Absolvoval jsem na nich „podzimní Praděd“, tedy 250 km, a uběhlo to jako po másle. Pláště se velmi dobře odvalovaly a hlavně se člověk později unaví, když to méně drncá.

Tufo Calibra Plus 25

Ohledně tuhé bočnice Tufo Calibra 25 jednu poznámku mám. Ano, zdálo se mi, že trochu na rychlosti ubírá. Proč hovořím v minulém čase? Protože to bylo první jednu, dvě jízdy. Pak jsem měl pocit, jakoby plášť lehce změkl a poddal se. To také dokládá i drobná změna jeho šířky z 24,8 mm, těsně po nasazení, na skoro 26 mm po cca 200 km. Po zajetí tento pocit téměř zmizel. Ale pořád je třeba myslet na to, že se jedná o tréninkový plášť. A v této kategorii mají luxusní mix vlastností, které cyklista ocení.

Tufo Calibra 25

Co dodat? Pokud hledáte perfektní tréninkové pláště, s vysokou odolností, solidní přilnavostí a rozumnou hmotností, pak Tufo Calibra 25 rozhodně nezklame. Za sebe mohu 100% doporučit a jen škoda, že nedělají ve verzi 28 mm. Chcete-li přece jen něco rychlejšího, lehčího a stále pohodlného, počkejte si na recenzi Tufo Calibra Plus 25.

Posted in Články, Novinky, Údržba, servis a nastavení kola.