Kolo čistíme, mažeme, staráme se co nejlépe. Tak co nám tedy může ještě udělat problém nebo způsobit velkou útratu v servisu? Je to řetěz. Logicky namítnete, že jej čistíte a mažete každou chvilku. Ano, tyto úkony jeho životnost prodlouží až o třetinu, ale pořád je třeba na něj myslet jako na spotřební materiál. A co že se mu stane? Řetěz se takzvaně vytahá. Ocelové kroužky, které zapadají mezi zuby převodníků a kazety se zevnitř vybrousí a jejich vzájemná vzdálenost se zvětší. To má za následek otlačování zubů kazety a převodníků, které se tím ničí. Jaká je běžná životnost řetězu? Řetězy na moderních kolech, tedy 9 a 10 ti rychlostní. Vydrží cca 1000-1200 km v průměrných podmínkách. Pokud se o řetěz budete velmi dobře starat a jezdit pouze za suchých podmínek po asfaltu, pak může vydržet i 1500 km. Naopak jsou situace, kdy v blátivém závodě lze řetěz odrovnat během 100 km.
Jak tedy poznat správný moment pro výměnu? Existuje ke koupi spousta měrek, které práci zrychlí a usnadní. Bohužel jsem se však nesetkal s žádnou, které by se dalo věřit. Osobně nejraději používám měření šuplerou, kdy si nastavím na posuvce rovných 132 mm. Hroty měrky vsunu mezi kroužky řetězu a roztáhnu. Nový řetěz obyčejně vykazuje hodnoty od 132,0 do 132,2 mm. Ideální doba na výměnu je v případě naměření 132,8mm. Hodnota 133,0 mm nemusí ještě znamenat paniku, ale je tu určité riziko, že bude nový řetěz prvních několik kilometrů přeskakovat v záběru, než se přizpůsobí. Pokud šuplera ukáže přes 133,0 mm, je velmi pravděpodobné, že s řetězem bude potřeba měnit i kazetu. V extrémních případech je třeba vyměnit i převodníky, ale to se stává spíš výjimečně u starších kol bez jakékoliv péče.
Skvělé, díky za radu, mám také v oblibě přesnost a posuvné měřítko je zárukou
přesnosti, alespoň v to věřím.
Milan