Pohodlný a jistý úchop – SQlab gripy, rohy a řídítka

Gripy SQlab

Druhou nejčastější bolestí při jízdě na kole je bolest zápěstí a mravenčení prstů. Touto nepříjemností jsem sám doteď občas trpěl, ale nepřikládal jsem jí žádnou důležitost. I když při delší jízdě v terénu byl stav hodně nesnesitelný, obzvlášť po delším sjezdu, kdy je větší část hmotnosti na rukou.

Gripy SQlab 711 v dlani

Řeknete si, ergonomické gripy tu už jsou hodně dlouho, vždyť s nimi přišel třeba Ergon. Tady už snad není co vymýšlet. Navíc se dají sehnat i velmi levné rádoby-ergonomické gripy od různých výrobců z Číny. Tedy, očividně, pořád je co zdokonalovat. A to dosti razantním způsobem.

Gripy SQlab přicházejí ve dvou variantách, kdy jedna je velmi podobná klasickému, trekkingovému pojetí s velkou oporou pro dlaň. Tento typ se perfektné hodí na vyjížďky a výlety po cyklostezskách a nenáročným terénem. Pro jízdu v terénu je tu pak řada MX, která je minimalističtější, perfektně padne do ruky a hlavně je přizpůsobena jízdě v terénu. Rozdíl je zejména ve velikosti opěrné “ploutve” pro dlaň. Každý se musí rozhodnout, který model bude lépe vyhovovat jeho jízdnímu stylu dle poměru kilometrů v terénu nebo na pevném povrchu.

Někdo z vás může zcela oprávněně namítnout, jak může sebelepší ergonomický grip padnout každému do ruky. I na to se zde myslí a je dotaženo do dokonalého konce. Velikost ruky si totiž lze velice jednoduše změřit a tím určit, zda potřebujete S, M nebo L velikost gripu.

Velikost dlaně pro výběr velikosti gripů SQlab

Pokud jste na rozmezí dvou velikostí, osobně doporučuji vzít raději tu menší. Já mám třeba malé ruce a jsem přesně na rozmezí S a M. Zkoušel jsem M, ale v terénu ta jistota úchopu nebyla taková, jak jsem byl zvyklý. S velikostí S už jsem si pochvaloval jak pohodlí, tak pevný úchop.

Velikost dlaně pro výběr velikosti gripů SQlab

Aby toho všeho pohodlí nebylo málo, mají tyhle gripy ještě jeden trumf. A tím je použití dvou směsí gumy v jejich konstrukci. Co si pod tím představit? Na místech, kde je potřeba opora a pocit pevného úchopu, tam je použita tvrdší směs. Naopak v místech, kde je v dlani měkčí tkáň, je naopak použitá směs měkčí, aby nedocházelo k otlakům. Stejně tak se mění i množství směsi, aby bylo dosaženo co největšího pohodlí.

Rohy SQlab

Rohy na kole. Věc, která prošla dlouhým vývojem od nekonečně dlouhých bullhornů po minimalistické růžky a téměř vymizela. S příchodem vlaštovek a širokých řídítek se rohy stávaly divné, ba přímo nebezpečné v případě zachycení o větev. Sám jsem je zavrhl a dokonce ani nedoporučoval nikomu dalšímu. A to i přesto, že dokáží perfektně ulevit rukám při delší jízdě. Ale…

… ale není všem dnům konec! A k velikému překvapení jsou rohy “nové generace” daleko lepší než ty staré ve všech ohledech. Pojďme se podívat v čem.

Ergonomie, ergonomie, ergonomie. To snad ani nemusím opakovat, pokud se bavíme o komponentech SQlab. Pravda, když jsem tyto růžky viděl na řídítkách poprvé, nedokázal jsem si představit jak na ně napasuji ruce a už vůbec ne, že by to mohlo být pohodlné.

Praktická ukázka držení rohů SQlab 411

A pokud vás napadlo, že umístění rohů dovnitř řídítek je divné, neřku-li naprostá blbost, tak jsme na tom stejně. Je zde opět jedno obrovské ALE. A to hned trojité. Tedy přesněji dvojitá bezpečnost a jedno pohodlí.

První úchop byl trochu nejistý, ale dvě vteřiny stačily na správné usazení dlaně a přišlo několik velkých překvapení. Pohodlí, to jsem čekal. Ale dalším bonusem byla perfektní dostupnost brzdových pák. A to nejen způsobem, kdy si můžu trochu přibrzdit. Ale dá se říct, že krom vypjatých situací v terénu se dá z růžků brzdit plnohodnotně. Tím snížíte riziko kolize například s jezdcem před vámi.

Praktická ukázka držení rohů SQlab 411

Dalším bezpečnostním prvkem je právě ono “divné” umístění rohů uvnitř. Není totiž nic nepříjemnějšího, než když se za jízdy za trčící roh zasekne šlahoun malin a trhne řídítky. Co následuje potom nemusím snad popisovat. Když to neskončí v sádře, je to úspěch. Tato situace s těmito růžky rozhodně nehrozí.

A po bezpečnostní vložce jsme zpět u pohodlí, které stále souvisí s umístěním rohů. Tím, jak nám v průběhu let narůstala šířka řídítek se i měnil úchop rohů. Dříve byla řídítka, a tím i úchop, široká do 60 cm. Dnes přes 70 cm. A právě pro úchop rohů je nejoptimálnější vzdálenost na šířku ramen. Posunutím rohů na vnitřní stranu gripů se svět dostává do normálu a naše lopatky, a celé zádové svalstvo, si opět hoví v pohodlí své přirozenosti.

Mimochodem, tohle jste si možná už uvědomili dříve, když jste v dlouhých stoupáních zkoušeli různé úchopy a nakonec skončili s rukama na těle brzdových pák. Tedy nevím jak vy, ale já rozhodně ano. A do teď to byla moje nejpohodlnější stoupací pozice jak na pevném MTB, tak i na fullu. Na silničce je to v pohodě, tam je tahle pozice naprosto standardní.

Vnitřní rohy SQlab 411

Řídítka SQlab

Pokud trávíte hodně času toulkami krajinou a do terénu zavítáte zřídka, pak jste si mohli všimnout bolesti zápěstí. Sám tím trpím na delších silničních přejezdech na horském kole. Víc jak hodina po asfaltu mě bolí a ergonomické gripy pomáhají jen částečně.

Doteď jsem netušil, kde je problém a naopak jsem si říkal, že problém s hlavou mají designéři v SQlab, když dokázali vymyslet tento příšerný tvar řídítek.

Ergonomická řídítka SQlab

Musel jsem se nechat dlouho překecávat, abych zlomil svůj prvotní odpor a nad řídítky se zamyslel hlouběji. Pomohl mi v tom tento obrázek a začalo mi to vrtat hlavou.

Úchop ergonomických řídítek SQlab

No co, zkusit se má vše. Vzal jsem sestry trekkingové kolo, přehodil řídítka a vydal se na cca 1,5 hodiny dlouhý okruh po silnicích a cyklostezkách. Musel jsem přenést přes srdce, že to nesviští tak hezky jako na silničním kole, ale co bych pro test nevytrpěl.

Vzhledem k tomu, že toto kolo má pevnou vidlici, čekal jsem nepříjemnosti již po půl hodině. Ale výsledek mě velmi překvapil. Po celou dobu jízdy jsem nezaznamenal sebemenší problém a na nezvyklý úhel si velice rychle zvykl.

Pokud není cokoliv jasné, ptejte se v komentářích níže a já vám velmi rád poradím.

Posted in Články, Novinky, Údržba, servis a nastavení kola.