Rychlá smrt nového kola! Zkušenosti z praxe.

Jev, který se stává častěji než je zdrávo. Koupíte nové kolo, máte obrovskou radost, že už nemusíte řešit vrzání a skřípění toho starého. Ale ejhle, uplynou dva měsíce a začíná něco povrzávat nebo lupat i na tom novém, vysněném a draze zaplaceném stroji.

Kde je chyba? SEŘÍZENÍ!

Ale no tak, vždyť je to přece banalita. Vytáhnu kolo z krabice, pár věcí přišroubuju a seřídím řazení. Hotovo!

OMYL!

98,62% nových kol je takto bohužel seřízeno. Možná je to o 0,1% více nebo méně, ale moje praktické zkušenosti jsou takové. A to i na kolech za 100 000,-!

Znáte někoho, kdo vybírá nové kolo? Získejte odměnu za doporučení nebo mu udělejte radost slevou navíc 🙂


Pojďme se podívat, co je nejčastější káme úrazu:

  • Rychlá smrt hlavového složení (zajišťuje otáčení řídítek). Projevuje se lupáním, skřípáním, cvakáním, v posledním stadiu trhaným chodem. Když přijde krabice s kolem, obě ložiska hlavového složení jsou suchá jako Sahara. Proto je třeba je řádně promazat (přesněji řečeno opatlat odolnou vazelínou co to jde). Jedině tak se k nim nedostane voda odstřikující od předního kola a hlavové složení bude dlouho sloužit jak má.
Řádným promazáním ložisek hlavového složení zabráníte jeho předčsné likvidaci

Řádným promazáním ložisek hlavového složení zabráníte jeho předčasné likvidaci

  • Rychlá smrt středového složení (zajišťuje otáčení klik). Projevy jsou opět lupání, skřípání, vrzání, v nejhorším stadiu přidrhávání klik a jejich zničení. Snadná pomoc, při sestavování kola pořádně promazat odolonou vazelínou.
Vidíte množství vazelíny uvnitř? Tak ta vám zajístí dlouhodobý klid na vašich cestách.

Vidíte množství vazelíny uvnitř? Tak ta vám zajístí dlouhodobý klid na vašich cestách.

  • Rychlá smrt nábojů kol (zajišťují otáčení předního a zadního kola). Stejné projevy jako v předchozích případech. Kola do 30 000,- mají zpravidla náboje konusové, kdy jedna miska dosedá na druhou a jejich přítkal se dá seřídít. Tato kola jsou zpravidla přetažená. Jednoduše proto, aby si zákazník nestěžoval, že se kolo vaklá (což je samozřejmě také špatně). Ideální je, aby přítlak těchto misek byl „tak akorát“. Což je zdlouhavá, náročná a nudná práce, kdy se vám to přesně povede třeba až na pátý pokus.
Ano, tohle je hodně zdlouhavá a otravná práce. Ale pokud má kolo sloužit dlouho bez potíží, je to nutnost. V drtivé většině případů jsou konusy přetažené a je tedy nezbytné je seřídit správně.

Ano, tohle je hodně zdlouhavá a otravná práce. Ale pokud má kolo sloužit dlouho bez potíží, je to nutnost. V drtivé většině případů jsou konusy přetažené a je tedy nezbytné je seřídit správně.

  • Skřípání pedálů a jejich „srůst“ s klikami. Skřípání, vrzání, lupání. Konečné stadium je nepovolitelný „srůst“ závitu pedálu s klikou, tedy nemožná demontáž pedálu. Dá se předejít velmi jednoduše. Stačí závit pedálu před montáží promazat. Tím se tam nedostane voda a drobné částečky písku, které pak povrzávají. A pedál půjde vždy krásně odmontovat.
Řádné promazání zabrání nepříjemným zvukům (cvakání, lupání) při jízdě.

Řádné promazání zabrání nepříjemným zvukům (cvakání, lupání) při jízdě.

Posted in Články, Jak se staví kolo, Novinky, Údržba, servis a nastavení kola.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *