Jak se naučit jezdit s nášlapy?

Původně jsem chtěl článek pojmenovat „ jak se nezabít s nášlapy“. Protože takto přesně zní otázky zákazníků, kteří si nášlapné pedály poprvé pořizují. Ale nebojte se, není to tak hrozné. Ba naopak, jízda s nášlapnými pedály je kolikrát bezpečnější než bez nich. Jen to chce vzít za správný konec. Klíčem k přežití je totiž nastavení pedálů.

Jak vybrat nášlapy pro začátečníka? Doporučuji velmi dobře osvědčené Shimano M520. Nejen, že jsou jedny z nejlevnějších. Jsou také velmi dobře vyrobené a bez jakéhokoliv servisu vydrží roky. Ale co je nejdůležitější, jdou velmi snadno nastavit tak, aby i úplný začátečník velice rychle vycvaknul v nouzové situaci.

Jak nastavit nášlapné SPD pedály v začátku jejich používání? Zde přichází to nejdůležitější. Člověk zvyklý jezdit bez nášlapů ví, že kdykoliv může sundat nohu z pedálu. Bez jakéhokoliv odporu a velmi snadno. Tohle s nášlapy není možné. Už z jejich samotné podstaty. Můžeme ovšem eliminovat jednu věc. A tou je síla, která nám drží nohu zacvaknutou v SPD pedálu. Pokud tuto sílu nastavíme na minimum, dokážeme nohu rychle vytrhnout i v případě, že na nášlapy zapomeneme a při zastavování se upevněných nohou lekneme.

Na fotografii je vidět pružina, která ovlivňuje sílu upnutí boty v pedálu. Ten malý šroubek umožňuje její nastavení.

Jak nespadnout s nášlapnými SPD pedály.

Nastavení síly vypínací pružiny nášlapů je velmi jednoduché, viz fotografie níže. Postačí nám k tomu imbus velikosti 3 mm. Pro snadné vypnutí pedálu otáčíme imbusem ve směru znaménka „-„. Nesmíme zapomentout, že každá strana pedálu má svoji samostatnou pružinu a proto musíme povolit i stranu druhou. Tedy dva nastavovací šrouby na každém pedálu. Jinak se nám může stát, že jedna strana zůstane utažená a my si lehneme na louce s kolem stále připevněným na nohou.

Jak nespadnout s nášlapnými SPD pedály.

Jak nespadnout s nášlapnými SPD pedály.

S takto nastavenými pedály na minimální vypínací sílu vycvakneme velmi snadno i v těch nejméně očekávaných situacích.

Pro začátek je velmi vhodné si vyhradit půl hodinky na projíždění se kolem domu a tréninku nacvakávání a vycvakávání nohou z pedálů. Jednak se naučíte sílu potřebnou k vycvaknutí. A také dostanete do podvědomí impulz, že před zastavením je potřeba udělat jeden úkon navíc, než jste byli zvyklí. Tedy vycvaknout.

Než se vám vycvakávání nohy z nášlapů stane přirozenou součástí jízdy na kole, doporučuji nejezdit příliš těžký terén a vždy před plánovaným zastavením vycvaknout nohu s předstihem.

Posted in Články, Údržba, servis a nastavení kola.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *