Se začátkem nové sezony se opět množí dotazy zákazníků na stavbu kola. A ještě častěji na porovnání běžného kola z katalogu a mnou nabízených staveb. Rozhodl jsem se tyto informace nenechat jen pro sebe. Pojďme se podívat na to, jak vychází porovnání 29“ horského kola v kategorii 15 – 20 000,- Kč z katalogu a postaveného na zakázku.
Velmi dobrým příkladem pro toto srovnání je stavba kola na zakázku pro pana Jandu. Pan Janda si chce nechat postavit 29“ horské kolo v rozmezí 15 – 20 000,- Kč. Po sestavení rozpočtu jsme diskutovali další možnosti a pan Janda chtěl znát názor na katalogová kola. Poslal mi odkaz na kolo Author Spirit 29“. Cena tohoto kola je 17 590,- což převyšuje nabízený rozpočet stavby kola.
Pojďme se podívat na porovnání nejdůležitějších komponent.
- Vidlice: na kole Author Spirit 29“ najdeme základní model firmy RST Blaze 29 TnL. Jedná se o základní pružinovou vidlici s vysokou hmotností a nemožností nastavit zpětný odskok. Což se negativně projeví na pohodlí při jízdě. Oproti tomu vidlice Suntour Raidon, osazená na stavbě kola na zakázku, má již kvalitní tlumení a navíc vzduchové pružení. Výhoda vzduchového pružení je obrovská. Lze si nastavit její tuhost a tím pádem poskytne perfektní jízdní projev paní vážící 60 kg stejně jako muži s 90 kg. Další neopomenutelná výhoda je hmotnost vzduchové vidlice, která je o cca 0,5 kg nižší než vidlice pružinová. Nezapomínejte, že odpružená vidlice dělá vaši jízdu (ne)pohodlnou. Podle toho, jakou vyberete.
Vidlicí jsme pouze začali…
- Brzdy: srovnávané kolo Author Spirit 29“ je osazeno brzdami Tektro Auriga. Pro stavbu kola na zakázku jsem zvolil brzdy Shimano Alivio. Zmíněné brzdy Tektro nejsou vyloženě špatné, ale přece jen jejich spolehlivost za modely Shimano pokulhává. Další nespornou výhodou je snadná a rychlá dostupnost náhradních dílů. V neposlední řadě použití minerálního oleje u Shimana oproti jedovaté brzdové kapalině u brzd Tektro.
- Kliky: začnu otázkou, chtěli byste raději lehké, tuhé kliky s dlouhou výdrží nebo těžké, s nekvalitními převodníky, které se budou prohýbat při silnějším šlápnutí? Odpověď znám. Proto jsem zvolil kliky Force Nine 3+ s dutou osou. Oproti o 400 g těžším klikám osazeným na Authoru mají ložiska vně rámu a tím pádem při každém záběru jde všechna energie do pohybu vpřed. Jako bonus nehrozí škrtání řetězu o přesmykač a otravné zvuky s tím spojené.
- Přesmykač: drobnost na závěr, ale o to překvapivější. Překvapuje mě, že značka jakou Author (a nejen ta, stejně kola osazuje většina značek), dokáže kvůli 30,- Kč úspoře osadit o třídu horší komponent. Řada Shimano Acera není špatné, ale když je zbytek osazen řadou Alivio, nevidím důvod úmyslně přidávat zákazníkovi starosti s problémy ohledně přesmykače.
Ostatní komponenty jsou u obou kol srovnatelné. Ale tyto vypsané díly tvoří dojem z celého kola a jízdě na něm. Proto se na nich nevyplatí šetřit.
Pro celkovou představu přidám sestavu 29“ horského kola na zakázku pro pana Jandu. Cena této sestavy je 16 790,- Kč. Cože je méně než zmiňovaný Author Spirit 29″. A pokud bychom přece jen chtěli ušetřené peníze utrarit, není problém v sestavě změnit komponenty na lepší.
Rám | Force Epigoni 29″ |
Vidlice | SR Raidon 29″ LO |
Kola | Force Basic + Shimano M475 |
Brzdy | Shimano Alivio |
Pláště | Force 29″ |
Kliky | Force Nine 3+ |
Řazení | Shimano Alivio |
Přehazovačka | Shimano Alivio |
Přesmykač | Shimano Alivio |
Řetěz | HG53 |
Pedály | – |
Sedlovka | M-Wave |
Řídítka | Force Flight |
Představec | Force 90 mm |
Gripy | Force Ross |
Sedlo | San Marco Era |
Kazeta | Shimano Alivio |
Duše | Hutchinson 29″ |
Objímka sedlovky | Force 34,9 |
Kotouče | Shimano Alivio |
Hlavové složení | Force sealed ball bearing |