Údržba kola – čištění a mazání

První otázka, na kterou se mne zákazníci při předání složeného kola ptají, je „Jak mám kolo mazat?“. Otázka to není špatná, ale lepší by byla „Jak mám kolo čistit a udržovat?“. Chybou většiny běžných cyklistů je, že kolo pouze mažou. Ano, lepší než ho nechat rezavé v garáži. Ale soustavným mazáním kola bez čištění starého maziva se na pohyblivé části lepí velké množství nečistot a ty pak zabraňují správné funkci komponent. Nezřídka se stává, že na seřízení přehazovačky lépe zabere kartáč a čistič než šroubovák a 30 minut seřizování ve stojanu.

Dovolte mi tedy, abych zde shrnul své zkušenosti, které určitě ocení jak šťastní majitelé nového kola, tak dlouhodobější uživatelé, kteří možná trochu tápou.

Znáte někoho, kdo vybírá nové kolo? Získejte odměnu za doporučení nebo mu udělejte radost slevou navíc 🙂


  1. Čištění pohonu

Je bláto, prší a já zrovna přijel z vyjížďky, kolo je špinavé. Každého napadne jej umýt, aby se zase krásně lesklo. Jezdím za krásného počasí, po cyklostezkách, kolo jako nové, dva roky se na něj nešáhlo, i když už má něco najeto. Právě druhý případ je ošemetný. Jak už bylo zmíněno, prach se usazuje na namazaných pohyblivých částech a tvoří lepkavou pastu, která zabraňuje pohybu a díky prachu z kterého se částečně skládá, vybrušuje povrch na kterém je nalepena. Kolo sice vypadá jako nové, ale to podstatné je špinavé. Co tedy s tím? Už možná tušíte, že bláto na rámu není taková tragédie, ale co zbytek? Nejkritičtější části pro údržbu kola je pohonné ústrojí, tedy řetěz, kazeta, kliky a kladky přehazovačky. Hned v závěsu je vidlice, popřípadě tlumič u celoodpružených kol.

Aby se řetěz hladce točil a zejména vydržel co nejdéle, je třeba ho čistit. Jak? Můžu Vám nabídnout dva způsoby, kterými nic nezkazíte. První je pračka na řetěz, druhý kartáček z IKEA. Pračka je super věc, pokud čistíte kolo opravdu často a pravidelně. Nevýhodou jsou jak vyšší pořizovací náklady – cca od 300 Kč výše, tak provozní náklady. Do pračky na řetěz musíte nalít asi 250 ml čističe, což je asi 35 Kč na jednu dávku. Druhá možnost, praktičtější, je právě zmíněný kartáček. Nemusí být přímo z IKEA, ale něco na ten způsob. I ke kartáčku budete potřebovat čistič, nejlépe se mi osvědčil prostředek firmy Cyklostar.

DSC_2075

Jak postupovat? Řetěz, kazetu a kliky lehce postříkáte vodou, pak na ně z nádoby, ve které je dodáván, nastříkáte Cyklostar. Ten dokáže vytvořit hustou pěnu pomalu se vstřebávající do mastné špíny. Uvidíte, jak pomalu odkapává černá pěna na zem. Nechte jej takto působit 5-10 minut. Poté vezměte kartáč a zbytek pěny začněte drhnout. Nejlépe je začít na kazetě. Párkrát ji očistíte kolem dokola kartáčem, až se uvolní všechny zbytky černé mastnoty. Co dál? Kartáč jemně přitlačíte shora ke kazetě a začnete klikami točit proti směru jízdy. Mezi kartáčem a kazetou se Vám protáčí řetěz, který se zároveň čistí. Pokud se Vám zdá pěny Cyklostaru málo, stříkněte další dávku na komponenty nebo přímo kartáč. Podobným způsobem očistěte i kliky a kladky přehazovačky. Tedy přitiskněte kartáč k čištěné části a otáčejte. Až se Vám bude zdát čištění u konce, spláchněte celé pohonné ústrojí vodou. Zkontrolujte, zda je všechna špína pryč. Pokud je mazivo na komponentech déle, je možné, že jedno čištění nebude stačit, proto jej zopakujte ještě jednou nebo i dvakrát.

DSC_2081

Vypadá kazeta jako nová a krásně se leskne? Výborně! Nyní necháme kolo oschnout a za chvíli se vrhneme na mazání.

  1. Čištění a mazání vidlice

Ovšem ještě moment, další důležitou a velmi drahou částí je vidlice (tlumič). Ta nám poskytuje při jízdě pohodlí. Čím lépe se o ni budeme starat, tím komfortnější bude a déle nám vydrží. Jak na to? U vidlice je situace daleko jednodušší a celá procedura rychlejší. Stačí vzít navlhčený hadřík a všechny nečistoty z vnitřních nohou (ty co zajíždějí dovnitř) jemně setřít až se budou lesknout. Dejte si pozor na část mezi vnitřníma nohama a obloukem vidlice, v tomto úzkém a špatně přístupném místě zůstává nejvíce bláta, proto ho vytřeme i tam. Pokud je vidlice čistá, můžeme mazat. Budeme k tomu potřebovat silikonový olej ve spreji nebo silikonovou vazelínu. Silikonový proto, že nejlépe ošetří gufera (těsnění) mezi vnější a vnitřní částí vidlice. Olej ve spreji je jednodušeji aplikovatelný, tím i populárnější. Vazelína o něco déle vydrží, ale zase lépe lepí prach. Je na každém, co si vybere. Na povrch vnitřních nohou ze vzdálenosti asi 3 cm lehce stříkneme olej na obě nohy. Vidlici propružíme a ven se dostane trocha nečistot z těsnění. Nečistoty setřeme, propružíme znovu a opakujeme, dokud není povrch čistý. Nakonec opět lehce stříkneme oleje, naposledy propružíme a setřeme přebytečný olej tak, aby na povrchu zůstal jen tenký film. Pozor! Při stříkání oleje dávejte opravdu malé množství a dejte pozor, aby se olej nedostal na brzdový kotouč nebo desky. Brzdové desky olejem nasáknou a ztratí brzdný účinek! Tento úkon zabere maximálně 5 minut a pro nejlepší požitek z jízdy a dlouhou životnost vidlice jej provádějte ideálně po každé vyjížďce.

DSC_2093

DSC_2098

  1. Mazání pohonu

Vidlice namazaná, pohon suchý, jdeme mazat. Důležité je vybrat správné mazivo. Existují řidší, teflonové, do suchého prostředí, které nelepí prach, ale v dešti se rychleji spláchnou z řetězu. Hustší maziva, do mokrého prostředí lépe drží ve vlhku, ale za sucha naopak lepí prach a je nutné je často čistit. Většině zákazníků doporučuji zvolit mazivo do suchých podmínek a častěji obnovovat.

Co a jak mazat? Mažeme jen a pouze řetěz. A to v nejmenší míře. Vezmeme mazivo, ideálně ve formě kapátka – kape tam, kde chceme a nestříká všude okolo, a začneme pomalu kapat na po délce řetězu. Pomalu pootáčíme klikami a tak namažeme celý řetěz. Bohatě stačí jej namazat jen jednou, mazivo zateče mezi kluzné plochy a nelepí se na něj prach. Není žádoucí aby olej kapal z řetězu na zem. Pro jistotu ještě řetěz otřeme suchým hadrem, párkrát protočíme kliky a je hotovo!

DSC_2100

  1. Čištění kotoučů brzd

Jak jsem varoval při mazání vidlice, může se nám stát, že se olej dostane na kotouč brzdy. Pokud je olej opravdu jen na kotouči a nedostal se na brzdovou destičku, není problém situaci zachránit. Potřebujeme odmašťovač, nejlépe ve spreji. Nastříkáme jej ve větším množství na kotouč a necháme odkapat. Odmašťovač spolehlivě spláchne mastnotu z kotouče a my můžeme bezpečně jezdit.

DSC_2088

A to je vše! Ano, samozřejmě, pokud se chcete „blýsknout“ určitě musíte umýt i rám a zbytek kola. Pokud potřebujete vyčistit to nejnutnější pro příjemnou jízdu a co nejdelší životnost kola, pak Vám tyto úkony bohatě stačí.

Posted in Články, Údržba, servis a nastavení kola.

2 Comments

  1. Pingback: Velká akce na mazivo a čističe ZDARMA ke každému zakoupenému kolu! | Viagr-Bikes

  2. Pingback: Jak správně nastavit vzduchovou vidlici? | Viagr-Bikes

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *