Jak správně nastavit vzduchovou vidlici?

Pokud vybíráte kolo v ceně 15 000 Kč a více, pak je vzduchová vidlice samozřejmostí. Tedy není samozřejmostí u všech značek. Ale za tu sumu peněz už byste ji měli vyžadovat. Vzduchová vidlice značně sníží hmotnost celého kola a navíc si ji můžete individuálně nastavit dle tělesných proporcí a stylu jízdy. Ovšem pozor. Protože si ji můžete nastavit sami, je snadné udělat spoustu chyb, které vám sníží požitek z jízdy. Stejně tak jako třeba při foukání plášťů.

Na běžné vidlici určené pro horská kola se dají zpravidla nastavit tři věci.

  • Tlak vzduchu neboli tvrdost vidlice
  • Odskok neboli tlumení
  • Zamčení, tedy Lock-Out

K nastavení vzduchové vidlice nebo tlumiče je třeba vysokotlaká pumpa. Nedá se tedy nafoukat běžnou cyklistickou pumpou. Vysokotlaké pumpičky na vidlice a tlumiče se prodávají přímo s manometrem, který vám ukáže jaký je uvnitř momentální tlak.

Znáte někoho, kdo vybírá nové kolo? Získejte odměnu za doporučení nebo mu udělejte radost slevou navíc 🙂


Lock – out neboli zamykání vidlice

Lock-out najdete dnes na skoro všech vidlicích, nejen vzduchových. A to i v té nejnižší cenové kategorii. Zamykání vidlice je zpravidla umístěno na pravé straně korunky vidlice. Bráno z pohledu jezdce na kole. V pravé noze odpružené vidlice je totiž tlumící patrona.

Nastavení vzduchové vidlice

Nastavení Lock-Outu neboli zamykání vidlice na vidlici Fox. Ale kromě drobných designových úprav tento systém funguje u všech vidlic stejně.

Zmíněné levnější pružinové modely jsou vybaveny pevným zamykáním. Tedy mechanickou západkou, která znemožní zasouvání nohou vidlice a tím pružení. Vidlice se po zamknutí stává pevnou a nepropruží ani pod velkou silou. Tento systém má obrovskou nevýhodu, pokud vidlici zapomenete v terénu odemknout a dostane velkou ránu. Vnitřní mechanismus se rozbije a zamykání vidlice přestane fungovat. V tomto případě máte štěstí, můžete si snadno odůvodnit nákup kvalitní vidlice.

Ale vraťme se ke vzduchovým vidlicím, dnes už bez výjimek s olejovým tlumením. Umístění Lock-out ovládání je stejné, tedy na pravé straně korunky vidlice. Uvnitř pravé nohy je opět tlumící patrona. U těchto, dražších, vidlic funguje na principu průtoku oleje skrz skupinu otvorů mezi dvěma komorami. Co se stane, když vidlici zamknete? Otvor pro průtok oleje se zmenší a tím vidlice znatelně ztuhne. Jako pojistka proti nechtěnému proražení není otvor zavřený úplně. Takže při velkém rázu se tlumící patrona nezničí a olej přece jen proteče. Ovšem je dobré na odemčení vidlice v terénu pamatovat.

Tento systém má na svědomí i jev „Když zamknu vidlici, pořád to pruží“. Ano, to je právě ta ochrana. Pokud je znát citelný nárůst odporu při stláčení vidlice, pak funguje vše v pořádku a malé propružení nevadí.

Tlak vzduchu vidlice neboli tvrdost vidlice

Tlak vzduchu uvnitř vidlice má rozhodující vliv na jízdní vlastnosti kola. Jednoduše řečeno, vysoký tlak způsobí nepohodlnou jízdu. S nízkým tlakem můžete vidlici zničit. Navíc nesmíte zapomenout, že chod vidlice také velmi ovlivňuje její čistota.

Jak tedy nastavit vzduchovou vidlici pořádně?

První věc, po které sáhnete je návod nebo tabulka s doporučenými tlaky. Problémem těchto tabulek je, že jsou většinou o cca 30% vyšší, než by měly být. Výrobci se tak právě jistí proti možnosti proražení vidlice díky nízkému tlaku.

Bohužel, jediným účinným způsobem jak vidlici správně nastavit je zkoušení různých tlaků dle následujícího postupu:

  • Gumový kroužek (pokud na vidlici není, přivažte si kolem vnitřní nohy vidlice kousek provázku) stáhneme ke stírákům vidlice
  • Opatrně nasedneme na kolo, tak aby vidlice nepropružila, tedy snažíme se ji nezatížit
  • Nyní se usadíme do polohy jako při jízdě. Tedy nohy na pedály, ruce na řídítka, těžiště těla jako při běžné jízdě. Pro tento krok je dobré se třeba loktem opírat o stěnu
  • Opatrně slezeme z kola a podíváme se, jak vysoko vyjel gumový kroužek na vnitřní nohy vidlice. Vzdálenost kroužku od stíráku by se měla pohybovat mezi 15 – 25% celkového zdvihu. Pro běžný zdvih 100 mm tedy 15-25 mm. Pokud chceme vidlici pohodlnější, necháme vidlici na 25 % zasunutí. Pro tvrdší, sportovnější, nastavení zvolíme blíže k 15%. Mimo tyto hranice nedoporučuji vidlici nastavovat.
  • Pokud je gumička mimo doporučené nastavení, připojíme vysokotlakou pumpičku a snižujeme nebo zvyšujeme tlak. Zde jen upozorním na nutnost nepřesáhnout maximální tlak dovolený pro vidlici.
  • Po ufouknutí nebo přifouknutí opakujeme celou proceduru s měřením zanoření vnitřních nohou vidlice do dosažení potřebné hodnoty
Nastavení vzduchové vidlice

Jdeme foukat. Nejdříve sundáme krytku ventilku.

Nastavení vzduchové vidlice

A našroubujeme pumpičku na ventilek.

Nastavení vzduchové vidlice

Pumpička nasazena a můžeme zažít foukat. Tlak uvnitř vidlice je dobře vidět na manometru.

Odskok vidlice neboli tlumení

Ruku v ruce s tlakem ve vidlici jde i nastavení tzv. odskoku. Odskok je zpětný chod vidlice. Systém je stejný jako tlumiče na autě. Správně nastavený odskok zajistí to, aby se vidlice nevracela příliš rychle – tedy nekopala do rukou a odpružila nerovnosti. Na druhou stranu se musí vidlice vracet dostatečně rychle na to, aby byla před další překážkou v plném zdvihu a „nezatloukávala se“. To si můžete představit na rychlém průjezdu kořenovou pasáží, kdy každý kořen zasune vidlici o 1 cm, ale tlumení uvolní je 0,5 cm. Po deseti kořenech máte ani ne polovinu zdvihu a další rázy jdou natvrdo do rukou.

K nastavení odskoku slouží točítko na spodku pravé nohy vidlice. Většinou je poblíž nálepka s obrázkem želvy a zajíce nebo aspoň znaménky + a -. Ovšem nejlepší je zkusit obě mezní polohy a pak postupně ubírat dokud nedosáhnete optima.

Nastavení vzduchové vidlice

Červeným točítkem nastavíte odskok vidlice. Na většině vidlic je umístěno vespod pravé nohy vidlice.

Pokud je odskok úplně povolen, pak vám vidlice ihned po odlehčení vystřelí vzhůru do rukou. V případě přetlumeného odskoku se vidlice po odlehčení velmi pomalu vrací do plného zdvihu.

Jak odskok nastavit správně? Upřímně, je to ještě složitější než nastavení tlaku a mnohdy se odskok nastavuje delší dobu, třeba celý týden během několika vyjížděk, než dosáhnete ideálu. Základním pravidlem je, že vidlice by se po stlačení a odlehčení měla vrátit okamžitě do plného zdvihu, ale bez snahy vyskočit nebo kopnout do rukou. Ideálně začít dělat toto nastavení s přetlumenou vidlicí a postupně otáčet kolečkem odskoku do doby, než se bude vracet bez zpoždění.

Jak jsem již zmínil, nebojte se toto nastavení měnit při vyjížďkách a sledovat, co vám nejlépe vyhovuje.

Věřím, že vám moje rady pomohli si dobře nastavit kolo a užít si vyjížďku v terénu. Pokud máte nějaké další náměty na články, neváhejte napsat do komentářů nebo přímo emailem.

 

Posted in Články, Údržba, servis a nastavení kola.

31 Comments

  1. Líbilo se mi,jen nevím jak bych měl takto seřídit odskok u mé vidle.Mám Marzošku TXC 28 palců a tam není žádný seřizovací kroužek.Jen vzduch a zamykání.Na kolik bych měl foukat když vážím cca 80 kg?Díky za odpověď.M

  2. Obávám se, že Vámi zmíněná vidlice nastavení odskoku nemá. Tlak vzduchu nelze určit bez zkoušení. Každá vidlice je jinak konstruovaná a má jiný tlak potřebný pro správnou funkci při dané hmotnosti jezdce.

    Návod, jak správně nastavit tlak vidlice je v tomto odstavci: „Tlak vzduchu vidlice neboli tvrdost vidlice“

  3. Dobrý den,jen dotaz k čemu slouží ta číselna stupnice jak je na obrazku k regulaci odskoku.Mám tu samou vidli a zajímalo by mě to.Díky.

    • Dobrý den, číselná stupnice patří k pevné ose. Je spíše pro orientaci, jak nastavit závit aby došlo k správnému dotažení osy. S odskokem a celkově pružící funkcí vidlice nemá nic společného.

  4. Dobrý den,
    Děkuji za hezké vysvětlení jak vzduchové vidlice fungují.
    Chci se zeptat mám nové kolo s vidlicí RockShox XC32 TK Tapered 15mm a že servisu byla nafoukla na 50 psi, ale na moji váhu 76kg mělo být okolo 95 psi. Bohužel sem si to nezkontroloval a jel na první projížďku 20km po zpevněné cestě žádný skoky nic, s takto málo nafouklou vidlicí. Myslíte že sem ji mohl nějak zničit? Podle prachu na vidlicí po výletě pruzila do cca 2/3 pístu, víc ne. Díky moc.mov

    • Dobrý den,

      pokud bylo propružení do dvou třetin zdvihu, pak je vše v pořádku a vidlice neměla možnost se poškodit. Pokud údaj ohledně doporučeného tlaku na Vaši hmotnost berete z tabulky na vidlici, pak vidlice nikdy nebude chodit správně. Z nějakého důvodu (jištění výrobce?) jsou údaje v tabulkách dost nadsazené a je potřeba vidlici nastavit dle metody zmíněné v článku (cca 20% zanoření při klasické pozici jezdce).

  5. Dobrý den při nastavování odskoku u vidlice FOX float 32 se mi zasekl v krajní pozíci (fast) ten regulátor, nehnu sním ani do 1 strany. nevíte čím by to mohlo být?

  6. Dobrý den
    Mám vidlici RST Space Jump, jezdím s ní dirty a žádnou tabulku na správný tlak jsem nenašel.
    Nevíte jaký tlak je optimálný na dirt jump nebo pro tu vidlici?
    Děkuji

    • Dobrý den,

      ano, na některých vidlicích tabulka není. Nicméně byste měl najít potřebné informace v manuálu. S přesným nastavením vidlicí pro DIRT zkušenosti nemám.

  7. Děkuji za článek, zajímá mě vidlice která jde zamknout v dolní poloze. Jedná se o koloběžku a potřebuji na jízdu po asfaltu co nejničží nášlap. Díky za radu jaký typ vidlice mám sehnat. S pozdravem PF

    • Dobrý den,

      lze koupit vidlici se snižováním. Je to například model FOX Talas, vidlice Rock Shox s funkcí Dual Position nebo další od Suntour. Problém je, že tyto vidlice jsou většinou vyššího zdvihu (150 mm a více). Což by pravděpodobně nedělalo koloběžce dobře.

      • Dobrý den, už to není asi aktuální, ale staré vidlice od Marzochi tohle dělaly. Zamklo se, pak se to stlačilo a ono to už nevyjelo zpět…

  8. Dobrý den, mám vidlici Santour Durolux 180mm a nevím si rady jaký tlak nafoukat, vidlice je totiž 2komorová a buď do jedné dám moc a nebo málo, prostě nechodí tak jak by měla. Vidlici používám pro tvrdší sjezdy jako např. V Koutech nebo na Freeride (vážím 72kg) Děkuji za případnou radu.

    • Dobrý den,

      bohužel, s vidlicí SR Durolux 180 mm nemám zkušenosti. Vidlice s vyšším zdvihem pro tvrdší využití již chtějí více času a zkoušení na nastavení. Poradit Vám mohou jezdci například na stránkách dolekop.com, kteří se specializují na gravity disciplíny a s touto vodlicí budou určitě mít zkušenosti.

    • Ahoj, nejpravděpodobněji uchází někde těsnění. Rozebrat, vzít staré nebo zjistit rozměry těsnění, koupit nové a vše vyměnit. Pak by měla být vidlice jako nová.

  9. Dobrej, chci se zeptat, při nastavování odskoku, znaménko + znamená rychlejší vracení či pomalejší?:) dík za odpověď

  10. Dobrý den. Potreboval by som radu.
    Mam nový bike radon skeen 120 8.0.
    Na prvej jazde sa mi vyskytol problem s prednou vidlicou fox float 32 performance 120mm. Vidlica mi úplne klesla a nevrátila sa do pôvodného zdvihu, ako by stratila tlak. Ked som prisiel domov tak som tlak dofukal a vidlicu mi zodvihlo ale nie do plného zdvihu 120mm. A teraz vidlica nepracuje v plnom rozsahu zdvihu, resp ked ju zatazim a potom odľahčim tak vidlica nevyskočí do plného zdvihu aj ked bicykel nieje zaťažený.
    Za vaše rady vopred ďakujem

    • Dobrý den, určitě je někde vadné těsnění. Vidlici nechat vyservisovat, pokud je novější tří měsíců, pak na reklamaci.

  11. Super článok. Zaujíma ma ,ci pri dofukovani vidlice/tlmiča FOX pumpickou má byt vidlica/tlmic uzamknuta Lockautom alebo je to jedno,ci ju uzamknem alebo otvorím pred dofukovaním. Dakujem

    • Dobrý den,

      pro správné nastavení musí být vidlice/tlumič odemknuté. Jinak správně nezměříte míru zasunutí při nasednutí.

  12. Dobrý den jak správně bych měl do foukat svou vidlicí fox talas 160, která je nafoukaná na 72kg a já už mám 95kg a to platí i pro tlumič. Děkuji

    • Dobrý den, návod je uveden výše v článku. Musíte nastavit správný sag, tedy zanoření při nasednutí a dle toho laborovat s tlakem. Hodnotu zanoření ovlivňuje na kole tolik věcí, že přesnou hodnotu takto od počítače Vám nikdo neřekne. Budete to muset zkoušet Vy sám na svém kole.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *