Otázku, jak správně nafoukat kolo, dostávám prakticky při každém předání kola zákazníkovi. Většina lidí se snaží kolo foukat co nejvíce „natvrdo“, aby to rychleji jelo. Ano, toto platí, pokud víte, že pojedete celou dobu po hladkém asfaltu. Ovšem na jakémkoliv jiném povrchu to funguje trošku jinak. Tato situace je nejznatelnější u horských kol. A to jak 26“, 29“ tak samozřejmě i 27,5“. Proto si je rozebereme jako první a nejdetailněji.
Ale ještě dřív než začneme, je dobré si říct něco o tom, čím foukat. Na cesty pro případ defektu stačí malá pumpička. Je to s ní obrovská dřina, ale předpokládám, že častěji jak jednou za několik měsíců ji nebudete používat. Pokud ano, kolo nafoukáte podle citu. Zkusíte zmáčknout pneumatiku prsty a měli byste poznat, jestli to stačí. Další spolehlivý ukazatel je, když na kolo nasednete. Pokud jedete po ráfku, musíte přifoukat.
V dnešní době je většina malých pumpiček vyráběná pro všechny typy ventilků, tedy jak galuskové, tak autoventilky. Výrobci to řeší buď dvěma otvory v hlavě pumpy, nebo otočnou koncovkou. Při koupi pumpy se zeptejte prodavače, který z těchto systémů to je. Protože v případě otočné koncovky není systém často intuitivní a je lepší si nechat předvést, jak se to dělá.
Při foukání malou ruční pumpu musíte dát velký pozor, abyste pumpou nasazenou na ventilek moc neviklali. Může se stát, zejména u galuskových ventilků, že ho poškodíte. V tomto případě je jediným řešením nová duše. Tento problém řeší malé ruční pumpy s hadičkou. Jsou sice o něco dražší, ale pumpování s nimi je daleko pohodlnější a ulomení ventilku nehrozí.
Pro domácí foukání je ideální velká dílenská pumpa s manometrem, tedy budíkem, který přímo ukazuje tlak v plášti kola. Ceny těchto pump se pohybují od cca 400 Kč, ale doporučuji přidat ještě 100 Kč za bytelnější modely. Výhodou je, že s minimální námahou nafoukáte kola pro celou rodinu a ještě můžete dofouknout auto. Zpravidla všechny tyto pumpy mají otvor pro foukání autoventilku i galuskového ventilku. Tedy stačí jen správně nasadit a foukat. Na budíku manometru si pak můžete kontrolovat, jak máte nafoukáno.
Jak tedy nafoukat horské kolo? Už jsme si řekli, že maximální povolený tlak na plášti není zpravidla vhodný jinde, než na asfaltu. Maximální tlak pro pláště na horské kolo se pohybuje kolem 60 PSI. Budete možná překvapeni, když řeknu, že ideál je někde kolem poloviny této hodnoty, tedy cca 30 PSI. Nižší tlak vám zajistí daleko lepší přilnavost v terénu, tedy i lepší záběr do kopce a větší bezpečí po cestě dolů. Dalším pravidlem je, že přední kolo může mít nižší tlak než kolo zadní. Jednak je nad ním daleko méně hmotnosti jezdce a také je možnost tvrdého nárazu snížena odpruženou vidlicí. Pokud tedy vyrážíte do terénu, doporučuji nafoukat na 25 PSI přední a 35 PSI zadní kolo. Tento údaj platí pro cca 75 kg jezdce. Pokud vážíte přes 90 kg, budete muset přifouknout, ale víc jak 45 PSI na zadní kolo je zbytečné.
Ještě bych rád poznamenal, že velmi záleží na jízdním stylu. Pokud vyrazí do terénu méně zkušený jezdec, který sedí v sedle a není zvyklý pracovat při jízdě s vlastním tělem, doporučuji raději přifouknout jako prevenci proražení duše o ráfek. Avšak doporučuji se co nejrychleji učit s kolem a tělem v terénu pracovat. Prospěje to jak vašemu kolu, tak zejména zdraví.
Co krosová a cyklokrosová kola? Tady je rozpětí možných tlaků od 70 od 100 PSI. Záleží na vás, na jakém povrchu nejčastěji jezdíte. Pokud se jedná o pěkné asfaltové cesty, zvolte klidně vyšší tlak. Pokud cesty rozbité nebo s přírodním povrchem, můžete ufouknout na těch 80 PSI. Je ale vždy nutné pamatovat, že pokud najíždíte na nějakou hranu, musíte kolo odlehčit. Jinak cvaknete duši a lepíte. Nebo jdete domů pěšky.
Silniční kola mají zpravidla rozptyl od 100 do 120 PSI. Některé pláště do 140 PSI. Ale pozor, musíte se také dívat, zda takový tlak dovoluje výrobce ráfků. Tady budu osobně nekompromisní. Silniční kolo má letět s větrem o závod a po silnici, takže klidně doporučím horní hranici. Nižší tlak lehce zmírní drobné vibrace. Na druhou stranu je kolo lenošnější.
U silničních kol bych zmínil ještě plášťovky a galusky. S galuskami se na běžném kole nesetkáte, vyžadují speciální ráfky. Plášťovku můžete nasadit na klasický ráfek silničního kola a získáte tím výhody galusky bez nutnosti investovat do nových zapletených kol, která zpravidla nejsou levná záležitost. Plášťovku můžeme natlakovat od 115 do 170 PSI. To už je hodně a je pak tvrdá jako kámen. Ale zase jede. Ovšem doporučuji na velmi pěkné cesty, při takovém tlaku každý otřes hodně bolí. Ještě poznámka k problému maximální tlak plášťovky versus povolený tlak pro ráfek. Tady omezení ráfku neplatí, protože plášťovka má samonostnou konstrukci a i při tak vysokém tlaku ráfek namáhá jen minimálně.
Doufám, že jsem vám pomohl jak příště správně nafoukat kolo. Pokud máte nějaké připomínky nebo další dotazy, napište je do komentářů nebo na email. Rád je zodpovím, a pokud to bude něco, co jsem opomněl, zakomponuju i do textu pro další čtenáře.
Pingback: Jak správně nastavit vzduchovou vidlici? | Viagr-Bikes
Dobrý den.
Protože má manželka zdravotní problém s levou nohou, koupil jsem jí elektrokolo zn. CUBE. Kolo je osazeno širokými plášti pro horské účely. Teprve doma jsem zjistil, že ventilky u kol jsou jiné než měly kola např. zn. LIBERTA a také než mají autokola. Mám řuční autopumpu s koncovkou pro dofukování autokol a jízdní kola dofukuji přes redukci Bohužel, pro huštění elektrokola se ani jedno nehodí. Proto prosím o radu, jak řešit tlakování pláštů na elektrokole.
Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Přibyl KM
Nebylo by špatné se dozvědět něco o seřízení ventilku jízdního kola .Předpokládám že přes ventilek lehce dochází k úniku vzduchu a musím co tři měsíce dofukovat.
Když dofukuji u benzínové čerpací stanice stává se mi že při dofukování se mi duše kola vypustí . Jakou dělám chybu ? Díky za radu .