Nepřesné řazení je věc, která dokáže zkazit vyjížďku snad každému. Příčin může být několik. Od těch, s kterými musíte navštívit servis po drobné nepřesnosti, které sami opravíte za několik vteřin. Jen vědět jak.
Začnu ale tím, co vás opravdu zastaví v dalším ježdění a s čím doma nic moc neuděláte. Ohnutá patka. Tady seřízení řazení nepomůže. Pokud spadnete s kolem na stranu přehazovačky, může se ohnout hliníkový mezikus (patka), který drží přehazovačku na rámu. Pozor, patka se dá ohnout i při neopatrném položení kola! Proto je lepší kolo pokládat na opačnou stranu než je přehazovačka. Tato část, patřící k rámu, je takto konstruovaná schválně, aby svým zničením zachránila zpravidla přehazovačku. Pokud je ohnutí malé, dá se patka srovnat. Ale chce to dost trpělivosti a již nějaké zkušenosti. Hlavně je třeba být velmi opatrný, abyste ji neukroutili. Popravdě, toto bych radši svěřil tomu servisu. V případě, že je patka ohnutá hodně a nedá se srovnat, je nutné koupit novou, přesně na daný rám určité značky. Bohužel tvary patek nejsou univerzální. Počítejte s investicí kolem 350 Kč podle značky a typu rámu.
Pokud je patka rámu v pořádku, zbývá už jen napnutí lanka. Pokud bylo kolo při prodeji nebo pravidelné výměně lanek a bovdenů správně seřízeno, pak zpravidla stačí k seřízení řazení jednoduchý fígl. V místě, kde tělo řadící páčky přechází v bovden je otočná matice. Pokud jí otáčíte po směru hodinových ručiček, lanko se povoluje. Pokud otáčíte proti směru hodinových ručiček, pak lanko napínáte. Jak poznáte, jestli je potřeba lanko povolit nebo napnout? Pokud přeřadíte na lehčí převody, například třetí největší kolečko, tak uvidíte, jestli je horní kladka přehazovačky vychýlená k výpletu kola nebo na opačnou stranu. Pokud je kladka blíže výpletu a tlačí řetěz na větší kolečko, je nutné lanko povolit. Naopak pokud je vychýlená do prostoru směrem od kola a řetěz shazuje na menší kolečko, je třeba lanko napnout. Poté se patka srovná přesně pod dané ozubené kolečko a řazení je perfektní.
Přesmykač je méně náchylný na rozštelování, ale může se stát. Pro seřízení řazení přesmykače funguje stejný systém jako u přehazovačky. Tedy pokud lanko táhne přesmykač moc k většímu převodníku, je třeba povolit a pokud shazuje řetěz na menší převodník, musíte lanko napnout.
Proč je lanko potřeba občas doladit, když je kolo nové nebo pravidelně servisováno? U nového kola nebo po výměně lanek a bovdenů se i při přesném seřízení řazení v montážním stojanu stává, že si nové díly během několika prvních kilometrů „sedají“. Zpravidla se lanko povolí a je třeba jej lehce dotáhnout. Jak jsem psal, pokud je kolo seřízené dobře, stačí jen lehce doladit otočnými matkami na řadících páčkách. Pokud je lanko povolené nebo natažené hodně, je třeba znovu seřídit přehazovačku nebo přesmykač. Tedy uchycení lanka na přímo na těchto komponentech. Ale opakuji, to už by se na dobře seřízeném kole stát nemělo.
Nakonec bych rád přidal jedno upozornění. Na přehazovačce i přesmykači jsou vždy dva šroubky s písmeny L a H. Velmi to svádí nastavovat chod přehazovačky právě těmito šroubky. Prosím, nedělejte to! Tyto šroubky slouží pouze k vymezení krajních poloh, takzvaných dorazů. Správně seřízený doraz zajistí to, aby vám nepadal řetěz jak z převodníků, tak z kazety. Například spadení řetězu z kazety směrem do výpletu je velmi nepříjemné. Zasekne se vám zadní kolo, a pokud ještě víc přišlápnete, řetěz se zakousne a je velmi obtížné ho vyndat. V krajním případě může dojít k vážnému poškození zadního výpletu. Na dobře seřízeném kole se nic takového nemůže stát. Seřízení dorazů je neměnné a vydrží celý život kola. Tedy pokud komponenty nějak nepoškodíte. Ještě jednou zdůrazním, na tyto šroubky nesahat!
Pokud vám není cokoliv jasné, neváhejte mne kontaktovat buď v komentářích, nebo emailem. Rád vaše dotazy zodpovím a případně doplním i do textu pro ostatní čtenáře.